بیش از یک ماه است که من از سرویس اینترنت «وایمکس ایرانسل» استفاده می کنم. تا پیش از این فقط از سرویس ADSL استفاده می کردم ولی حالا هر دو را دارم. در نتیجه بسیاری از دوستان به من مراجعه می کنند و از کیفیت این سرویس تازه می پرسند. به فکر افتادم که پاسخ این دوستان را در وبلاگم بدهم بلکه بتوانم به کسان دیگری نیز که در پی یافتن این پاسخ هستند و کسی را نمی شناسند، کمکی کرده باشم.

  اگر خواهان یک پاسخ کوتاه هستید باید بگویم که: «اگر به دنبال سلب آسایش خود هستید و به قول معروف خوشی زیر دلتان زده، اشتراک وایمکس ایرانسل بخرید» و اگر پاسخ کامل تر و مستدل می خواهید، به موارد زیر توجه فرمایید:

  • در کل، نرخ تبادل اطلاعات در Wimax بیشتر از ADSL است زیرا اگر دقت کرده باشید، در اشتراک ADSL میزان Receive شما معمولاً چند برابر میزان Send است ولی در Wimax به دلیل اینکه یک اینترنت همراه است و محل شما الزاماً نباید ثابت باشد، مکان شما باید به طور مستمر با Server چک شود در نتیجه میزان Send شما بیشتر از Receive می شود و به این دلیل هزینه شما نسبت به ADSL بیشتر می شود.
  • بنده یک سرویسADSL  با پهنای باند 128 Kb و یک سرویس WiMax ایرانسل با پهنای باند 256 Kb دارم ولی سرعت سرویس ADSL من در مقایسه با WiMax ایرانسل بسیار بیشتر است!!
  • شرکت ایرانسل برای رفع مشکلات وایمکس، شماره 707 را به مشترکین معرفی کرده که بنده در این مدت کوتاه، برای رفع مشکلاتم ناچار شده ام که بارها با این شماره تماس بگیرم و هر بار به طور میانگین 30 دقیقه پشت خط مانده ام. اوائل چون با تلفن ثابت تماس می گرفتم، هزینه تماسم در هر بار، حدود دو هزار تومان می شد که با راهنمایی اپراتور ایرانسل مجبور شدم که یک سیمکارت ایرانسل نیز بخرم تا هزینه تماس کمتری بپردازم!! (ملاحظه می فرمایید که هم درد را می دهند و هم درمان را) حالا دیگر نور علی نور شده. مشکلات وایمکس کم بود، مشکلات نا کارآمدی خطوط ایرانسل نیز اضافه شد.
  • به جز مشکل پایین بودن سرعت در این اواخر مشکل عدم پوشش شبکه نیز به وجود آمده. لازم است توضیح دهم که میزان پوشش شبکه در هر محل را از روی میزان سیگنالهای دریافتی تعیین می کنند که آنهم با روشن شدن چراغهای روی مودم مشخص می شود. حد اکثر آن پنج چراغ است ولی من تاکنون حد اکثر دو جراغ روشن داشته ام که در چند روز اخیر در اکثرا مواقع هیچ چراغ روشنی روی مودم ندارم و در نتیجه هیچ سرویسی ندارم.
  • نکته دیگری که باید در نظر داشت این است که شرکت ام تی ان ایرانسل، پیش از آنکه یک شرکت فنی و یا تکنیکال باشد، یک شرکت تجاری است و الحق که در زمینه تجارت هیچ کم و کسری از لحاظ دانش و تبحر ندارد. برای مثال به جشنواره ها و تعرفه های گوناگون و گیج کننده آنها توجه کنید. مشترک خوش خیال به طمع بهره مندی از سود وارد این بازیها می شود ولی موقعی که به خود می آید می بیند که برای گرفتن خدماتی مشابه با خدمات اپراتورهای دیگر هزینه بسیار بیشتری پرداخته است و با خود خواهد گفت: «به گردابی درافتادم که پایانش نمی بینم!!»
  • شرکت ام تی ان ایرانسل، در مورد سرویس وایمکس خود نیز به همان شیوه های تجاری-تبلیغاتی پیشین متوسل شده و هنوز شش ماه از شروع راه اندازی آن نگذشته، با به راه انداختن جشنواره های آنچنانی، بیش از ظرفیت خود اشتراک واگذار کرده و بدون آنکه توانایی های فنی و یا پهنای باند خود را افزایش دهد، بدین گونه دست و پای مردم را در پوست گردو کرده است. 

  به منظور رعایت صداقت و پرهیز از بی انصافی و اشاعه مطالب نادرست، لازم است که توضیح دهم مطالبی را که در بالا نوشتم، مربوط به زمان کنونی و مکانی که من در آنجا سکونت دارم (مرکز شهر اهواز) می باشد. از جاهای دیگر خبر ندارم و نمی دانم که بعد ها چه خواهد شد. در اینجا متعهّد می شوم که اگر در آینده وضعیت این سروس تغییر کرد (چه در جهت مثبت و چه در جهت منفی)، مراتب را در پی نوشت همین مطلب بنویسم.